Wandelen in de winter

Als je gaat wandelen in de winter zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Als eerste is het belangrijk dat je veilig wandelt. Normaal gesproken is het belangrijk om je voeten goed af te wikkelen vanaf je hiel, langs de zijkant van je voet naar je voorvoet en tenen. Als het glad is, probeer dan iets minder af te wikkelen en kleinere passen te maken. Je gaat dan misschien een klein beetje waggelen, maar de kans op vallen wordt hierdoor verkleint. Je kan ook speciale antislipzooltjes kopen. Het klinkt wat als een negatief scenario, maar neem een goed opgeladen telefoon mee. Zo kan je altijd in geval van nood iemand bereiken en om hulp vragen als je niet meer verder kunt wandelen. Ook het (bij je) dragen van goede verlichting is in de winter belangrijk, omdat het al vroeg donker wordt.

Ten tweede is het van belang dat je warm blijft. Het kan daarom handig zijn om voor vertrek de weersverwachting te bekijken. Kijk dan niet alleen naar de buitentemperatuur, maar ook of er buien op komst zijn en naar de wind. Een flinke bries kan zelfs bij temperaturen net boven nul onaangenaam koud aanvoelen. Stem je kleding af op de weersverwachting: draag laagjes kleding, waarbij eventueel een (merino)wollen onderlaag kan zorgen voor warmte en tegelijk een goede vochtafvoer naar de buitenste lagen toe. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet gaat zweten, hierdoor verlies je namelijk veel warmte. Om je voeten warm te houden kan je het beste in beweging blijven, dat doe je natuurlijk al als je wandelt, maar let er ook op als je even pauze neemt; blijf niet te lang staan en blijf eventueel ook dan telkens een beetjeĀ  in beweging. Draag droge en niet te dikke sokken (of dubbele sokken) in de winter. Op deze manier kunnen je voeten worden afgekneld en worden je voeten minder doorbloed en dus koud. Ook via je hoofd kan je veel warmte verliezen, dus draag een lekkere warme muts die tot over je oren komt.

Ten slotte, hou er rekening mee dat het wat langer duurt voordat je warm bent gelopen, je spieren hebben behoefte aan een rustige start. Dat kan blessures voorkomen. Zorg dat je voldoende hebt gegeten voor vertrek en neem ook wat te eten en eventueel een thermosfles warm drinken mee. Zou kan je goed je vochtbalans op peil houden en heb je direct iets warms bij je.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *